විමුක්තිගේ සිනමාව පිළිබදව යමක්

විමුක්තිගේ සිනමාව පිලිබදව යමක් ලියා තබන්නට සිතුවේ, පශ්චාත් නුතනවාදී සිනමා ප්‍රවාහය තුළ ඔහුගේ කැමරා කාචය ග්‍රහණය කරගත් පරාසය සැබවින්ම මෙම කුඩා දුප්පත් දුපතට පමණක් කේන්ද්‍රීය නොවන සමස්ත විශ්වීය සිනමාවටම බලපෑම් කරන සිනමා ආඛ්‍යානයක් බැවිනි. සිනමා කරුවෙකු ලෙස විමුක්තිගේ සිනමාව මුල් වරට අප කියවනු ලැබුවේ "සුළග එනු පිණිස" හරහාය. යුද්ධය තුළ ඔහු සොයා යනුයේ එතෙක් මෙතෙක් ඉතිහාසයේ සිනමා කරුවෙකු ස්වකිය පර්යේෂණයට හෝ විචාරයට විභවය කර නොගත් රූපයකි. 2004 වසරේ සුළග එනු පිණිස නිර්මාණය වනුයේ එක්තරා ආකාරයට ශ්‍රීලංකාව තුළ එවකට ක්‍රියාත්මක වෙමින් පැවති අභ්‍යන්තරික යුද්ධයේ පැතිකඩක්, ඉතා සංකීර්ණ, ගුප්ත රූපි මෙන්ම පුළුල් පසුතල උපයෝගී කරගත් නොනවතින ප්‍රකාශනයක යථාර්තය ඉස්මතු කිරීමක් ලෙසටය. එය විටෙක යතාර්තයට බොහෝ ඈතින් පවතින සිනමා දැක්මක් විය හැක. කෙසේ වෙතත් යථාර්තය ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීම තුළ විමුක්තිගේ භාවිත සිනමා ආඛ්‍යානය ඔහුටම අනන්‍ය වූ එකක් වේ. ඔහු පසුතලයට ගෙනෙන රූප ඒ තුළ ජිවත්වන මනුෂ්‍යයා ඔවුන්ගේ අභ්‍යන්තරික මනෝභාවයන්, මායිම් ගම්මානයේ වැසියා හා සොල්දාදුවා යන චරිත පෙළගැස්වීම හා හැඩගැන්වීම ඉතාම ගුප්ත සහගතය. එමෙන්ම ඔහු අභ්‍යන්තර සාධක හා අභ්‍යන්තර නොගැලපීම් සිනමාව යනු රූපයක් තුළින් කතාවක් කියනවා නොව, බොහෝ දෑ සිතිය හැකිය යන පරාසයට ඇද දමයි.
                                                                                              ඔහුගේ සිනමා භාවිතයන් තුළ අහසින් වැටෙයි(2009) දීත්, චත්‍රක්(2011)දීත්, සනාත කරනුයේ ඔහුගේ සිනමා ප්‍රවේශයන් තුළ ගොඩනැගෙන යම් ආකාරයක නිර්මාණකරුවෙකුට ඇති විය හැකි තවත් එක් සිතිවිල්ලකි. භාවිතය තුළ පවත්නා අතිශය ව්‍යක්ත උපයෝගීතාවයත්, ඒ හරහා ගොඩ නැගෙන සිනමා නිර්මාණයත්, හුදෙක් සමාජයක් පිබිදිමටවත්, විනාශයටවත්, එසේත් නැත්නම් ප්‍රගමනයටවත් අපේක්ෂාවක් නොවන තරමටම ශුද්ධභාවයන් මෙම නිර්මාණ තුළ දැකගත හැක. "සුළග එනු පිණිස" ජාත්‍යන්තරය මේ තරමටම වැලද ගත්තේ, ලෝකයේ සුප්‍රසිද්ධ සම්මාන උළෙලවල් ගණනාවකදී සම්මානයට පාත්‍ර වනුයේ ඔහු යොදාගත් විශේෂිත ආඛ්‍යානයේ පවත්නා ප්‍රමිතිගත ගුණාංග හේතුවෙනි. බර්ග්මාන් ගේ "silence" හා තර්කොව්ස් ගේ "sacrifice"යන චිත්‍රපට වල මෙන්ම අශෝකගේ "මේ මගේ සදයි" චිත්‍රපට ප්‍රසන්නගේ "පුරහද කළුවරයි" තුළින් අහුලාගත් බොහෝ දෑ සමාතික්‍රමණය කරමින් නිර්මාණ කරුවෙකු ලෙස තම කුළුදුල් සිනමා පටය වන "සුළග එනු පිණිස" හරහා නිර්මාණාත්මක නිර්වාණයට බොහෝ සේ සමීප වූ  බවට විචාරක මත පහල කල විමුක්ති ජයසුන්දර නමැති නවක සිනමා නිර්මාණ කරුවාගේ නුතනම ප්‍රවේශය "සුළග ගිණි අරන්" චිත්‍රපටයයි. ඔහු සුළග ගිණි අරන් හරහා කරළියට ගෙනෙන පසුතලය මේ විමුක්තිම බව තහවුරු කරයි. අධ්‍යාත්මික ගවේෂණයක යෙදෙන තරුණ බෞද්ධ භික්ෂුවක්, මිනිස් ජාවාරමේ නියැලෙන වංචනික ව්‍යාපාරිකයෙක් උමතු ජිවිතයක් ගතකරන වෛද්‍යවරයෙක් සහ ඒ සියල්ල අතර අතර මංව සිටින තරුණියක සහ තරුණයෙකු, අවිනිශ්චිත අනාගතය, පිඩිත දොම්නස් සහගත වර්තමානය "සුළග ගිණි අරන්" හරහා ප්‍රේක්ෂකයා වෙත හමාගෙන යයි. එකිනෙක චරිත ස්වකිය ජීවිතයන් තුළ පවත්වාගෙන යන ක්‍රමයන්, ක්‍රමානුකුල නොවන අපහැදිලි චින්තන රාමුවකට ගෙනෙන සිනමාකරු එය ප්‍රේක්ෂකාගාරය වෙත සමීප කරනුයේ සුපුරුදු ගැඹුරු සිනමා ආඛ්‍යානය උපයෝගී කරගනිමින්ය. 

සිනමාකරු ලිංගිකත්වය නිර්මාණයට ගෙනෙන ප්‍රවේශය පොදුය. එනම් අසම්මත වනචාරි ලිංගික මානසිකත්වයක වෛද්‍යවරයාගේ හැසිරීම තුළ
ඉස්මතු වන පීඩනය ඔහු විසින්ම මුදාහරිනුයේ වේදනාබර විලාප හඩක්ද සමගය. සිනමා පටය පුරාවටම ඒ වේදනාව දෝංකාර දේ. එකිනෙකට නොගැලපෙන චරිත හරහා විමුක්ති ඉදිරිපත්කරන දේ "මෙයම යැයි නිශ්චිත නැත". අවිනිශ්චිත සිතිවිලි වල එකතුවක් විය හැක. නිර්මාණකරුවෙකුට එයම කියා දෙයක් නිර්මාණයට උපයුක්ත කරගැනීමට රාමුවක් නැත නිශ්චිත කතාවක් හෝ මාතෘකාවක්ද නැත. ඇතැම් විට ඔහුගේ සිතට පැමිණි සිතිවිල්ලක් මෙලෙස ඉදිරිපත්කලා වන්නට පිළිවන.

සිනමා නිර්මාණයේ අවසානයේ ඉදිරිපත්කෙරෙන ජවනිකාව අතිශය තීරණාත්මකය. වෛද්‍යවරයා අවසානයේ වනාන්තරයක් තුළ සියදිවි නසා ගනී. තරුණ භික්ෂුව සොයා යන්නේ පරම සත්‍යයි.මිනිස් ජාවාරම්කරු මෙන්ම ඒ අතර සිරවී සිටින තවත් ජීවිත එකම චක්‍රයක යදම් මෙන් එකිනෙක සිරවී ඇත. මේ සියල්ල අවසානයේ ගොනුකර ඇත්තේ මරණයෙහි ඇති යථාස්වරූපි ස්වාභාවය වටා යැයි කිවහැක.ස්වභාවධර්මය තුළ පවත්නා ගැඹුරු භාවයන් පුළුල් දර්ශන තල උපයුක්තකරගෙන විමුක්ති ස්වකිය නිර්මාණයන් වල සජීවී කරණය අතිශය ප්‍රබල ආකාරයකට නිරූපණය කරයි. අවසානයේ සිනමා කරුවෙකු ලෙස මෙම තරුණයා සොයාගෙන යන නිර්මාණාත්මක අන්තර්ගතය අතිශය ගැඹුරුය. විමුක්තිගේ සිනමාව ලාංකේය සිනමාවේ රික්තයක් පැවති ගැඹුරුතම, දරුණුතම, වින්දනාත්මක සීමාවක ස්ථානගත කරලීමට ඔහු සමත් විය. සිනමා රූපයට දිය හැකි උපරිම භාවයන් උපයෝගී කරගනිමින් මනුෂ්‍ය චිත්ත සන්තානයේ අවිවේකි හදගැස්ම ලිංගිකත්වය තුළින් ප්‍රේක්ෂකයා කිසිදිනක බලාපොරොත්තු නොවන සීමාවකට ඔහු රැගෙන ගියේය. සැබවින්ම ඔහුගේ සිනමාව තවදුරටත් අපේක්ෂා සහගතය.නමුත් ඔහු අනපෙක්ෂිතය. සිනමාව දිගුය.නිහඩය. අතලොස්සක් වූ ප්‍රේක්ෂකාගාරය බලා සිටිනුයේ මීළග නිමේෂයේ විමුක්ති ජයසුන්දර නම් නිර්මාණකරුවා  ස්වකීය කැමරාව පතිත කරන ස්ථානය වෙතය.

කේෂර


මනුස්සකමේ දිළිඳුකම

කොට්ටාවේ accident එකක් වෙලා. කවුරුත් තුවාල කරුවන්ට උදව් කරලා නෑ. අන්තිමට බෙන්ස් එකකින් තමයි ලෙඩ්ඩු අරං ගිහින් තියෙන්නේ..

මීළඟ මීවිතේන් මත් වෙමුද?

ඔයා ඉන්නවා. මං ඉන්නවා. අපි දෙන්නගේ මැද්දෙන් ෂොට් එකක් තියෙනවා. කනේ ෂොට් එකක්, කැමරා ෂොට්, කණා ෂොට් එකක් නෑ නෑ පොඩි..

ඔබත් සැබෑ ක්‍රීඩා ලෝලියෙක්ද? ලෝභයෙක්ද?

පරාජයෙන් හෙම්බත්ව සිටි ශ්‍රී ලාංකික ක්‍රීඩා ලෝලින්ටද යලි ජයග්‍රාහී බලාපොරොත්තු ඉහළට ඔසවමින් පාකිස්තානයට එරෙහි ටෙස්ට් තරගාවලිය...

හිතන්නැති හිතක් ගැන

තවමත් බොහෝ දෙනෙක් අවිනිශ්චිත හෙට දවසක ජිවත් වෙන්නේ, සමහරු කියනවා ඒකට අනාගත බලාපොරොත්තු කියලා තවත් කට්ටිය කියනවා..

මිෂෙල්ගෙන් දැනගන්න

ලස්සන වෙන්න අපේ අය නොකරන දෙයක් නෑ, ඒවිතරක් නෙමෙයි ඕනම ගානක් වියදම් කරයි. මෙහෙම කරන්නේ ගැහැණු ළමයි විතරක් නෙමෙයි..

අද ගයියගේ කයිය - පිරිමින්ගේ ඉරිසියාව

පිරිමි මිනිස්සු හරි ආසයි ගෑණු ඉස්සරහ පොර වෙන්න. හා නැද්ද? ගෑණු ඉරිසියාකාරයි පිරිමි සිරියාවයි කියලා හිතන් හිටියට වැඩිපුරම පිරිමි තමයි ඉරිසියාකාර..

චරිත්ගේ රස්තියාදුව - නිදහස හොයාගෙන

අද චරියාගේ රස්තියාදුවෙන් යන්න හිතුවේ නිදහස හොයාගෙන කොන්ක්‍රීට් ලෝකයක නිදහස හොයාගෙන යනවා කියන එක හිනා වෙන්න පුළුවන්..

පුම්බපු බැලුම වගේ තමයි ටික කාලයක් උඩ ඉඳල නිකන්ම බිමට වැටෙනවා - තිසුරි

කරන දේ හරියට කරොත් එකේ වැරද්දක් නෑ. ජයග්‍රහණය කරන්න, ජීවිතේ ඉදිරියට යන්න වයසෙන් බාධාවක් නෑ. මේ හැමදේටම මුල අපේ හිත..

ලස්සන වෙන ජීවිතේ - Stretch Marks වලට විසඳුම

ලස්සන ජීවිතයකට ලස්සන වෙන විදිහ කතා කරන්න අපි අද ඉඳන් හැම සිකුරාදා දවසකම පටන් ගමු. මම අද කතා කරන්න හිතුවේ..

කණේ පහර

'දළුවත්ත' පහුගිය ටිකේ බොහෝ දෙනෙක් දළුවත්ත නම් වූ සහකාර පොලිස් අධිකාරී වරයෙක් ගේ තරු පටි ගජ රාමෙට ගලවනවා දුටුවෙමි..

ලබන වසරේ සිට වාහනවලින් හොර ගමන් බෑ / හේතුව මෙන්න

රථ වාහන හඳුනා ගැනීම සඳහා විද්‍යුත් චිප් තාක්ෂණය යොදා ගනිමින්, ස්ටිකරයක් හඳුන්වාදීමට මෝටර් රථ ප්‍රවාහන දෙපාර්තමේන්තුව පියවර ගෙන..

පෙරලෙන පොත

මියගිය හදවතක අතීතය පිළිසිඳ ගැනීම අවාසනාවකි. එහි අභාග්‍ය සම්පන්න කාලය රෝහලේ ඇඳ මත ගෙවී යමින් පවතී. පසු කාලයේ සොහොන්

චේ තාම එහෙමමයි..

ගතවෙන කාලය ජිවිතයේ බොහෝ දෑ වෙනස් කරනවා. හමුවීම් වෙන්වීම් බවට පත්කරනවා,වෙන්වීම් තවත් හමුවීමකට පසුබිම සකස් කරනවා..

අද ගයියගේ කයිය - ඕප්ස් දූප්ස් (ගොසිප්)

මට හිතෙන හැටියට ගම්ගොඩේ ගෑණුන්ගේ ගති ස්වභාව තාමත් අපේ අයගෙන් ඈත්වෙලා නෑ. අල්ලපු ගෙදර මිනිස්සු එන්නේ යන්නේ කීයටද?

විමුක්තිගේ සිනමාව පිළිබදව යමක්

විමුක්තිගේ සිනමාව පිලිබදව යමක් ලියා තබන්නට සිතුවේ, පශ්චාත් නුතනවාදී සිනමා ප්‍රවාහය තුළ ඔහුගේ කැමරා කාචය ග්‍රහණය කරගත් පරාසය..

මොකක්ද මේ Rap? කොහෙන්ද මේ Rap?

අපි මිනිහෙක් දැක්කම ඒ මිනිහගේ භාහිර පෙනුමෙන් අපි ඔහුට වටිනා කමක් දෙනවා.ඒ අපේ හැටි. රැප් සංගීතය තුලත් අපි මේ කලාවට..

ඉතාම සෙමින් වර්ධනය වූ මොළයක් නියෙන්ඩතාල් මානවයාටත් තිබිලා..

එක්සත් ජනපදයේ සයන්ස් (science) සඟරාවේ පළ කෙරුණ ලිපියකට අනුව ප්‍රාග් ඓතිහාසික යුගයේ නියැන්ඩතාල් මානවයාගේ මොළය..

ජර්මනිය වැඩිපුර කැමති කාන්තාවක් යටතේ ඉන්නලු..

පෙරේදා පැවති මැතිවරණයේ ජය නැවතත් ජර්මන් චාන්සලර් ඇන්ජෙලා මර්කල් දිනාගෙන තිබෙනවා. ප්‍රතිඵල වලට අනුව ඇයගේ පක්ෂය...

සාරි පොටක් ගිය දුරක්

ශ්‍රී ලංකාව කියලා කියන්නේ හරි වෙනස් ජාතියක් ජීවත් වෙන රටක් කියලා අපිට හැමතිස්සේම අහන්න ලැඛෙනවා. ඒ ලෝකේ අනෙක් රටවල..

රියදුරන්ට තවත් අලුත් පරීක්ෂණයක්..

සාමාන්‍ය ජිවිතයේදී බොහෝ දෙනා අපේක්ෂා කරනුයේ තම අවශ්‍යතාවයන් වුවමනාවන් තමා විසින්ම තෘප්ත කරගැනීම යි. එය බොහෝ විට සිදුවනුයේ..

මොකද්ද මේ - බ්ලූ වේල්

අන්තර්ජාලය හරහා ලබා දෙන අභියෝග මාලාවක් අනුගමනය කරමින් අවසානයේදී සිය දිවි හානිකර ගැනීම දක්වා පෙළඹවීමක් සිදුකරන අන්තර්ජාල..

ධනවතුන්ගේ ලැයිස්තුවේ අංක 1 දැන් ඔහුයි. - Jeff Bezos

ලෝක ධනවතුන්ගේ ලැයිස්තුවේ මුලින්ම ඉන්නේ කවුද කියලා කෙනෙක් ඔබෙන් ඇහුවොත් ඔබ එක සැනින් ලබා දෙන උත්තරය බිල් ගේට්ස්..

රජයේ කන්තෝරුවල රතු ඉර අහෝසියි?

මේ දින වල මාධ්‍ය හරහා නිරන්තරයෙන් ප්‍රචාරය වන කරුණක් පිළිබඳව අවදානය යොමු කල යුතුය. එනම් රාජ්‍ය ආයතන වල කාර්යයාල..

ලෝක ක්‍රිකට් කණ්ඩායම සහ පාකිස්තානය

පාකිස්තානය තුළ වසර 8ක කාලයක් පැවති ජාත්‍යන්තර ක්‍රිකට් පිපාසයට තිත තබමින් ලෝක ක්‍රිකට් කණ්ඩායම සහ පාකිස්තානය..

හොල්මන් ගැන කතා මවන දික්කන්ද වලව්වේ ඇත්ත කතාව..

හුස්ම ගන්නවා කියලා හිතාගන්නවත් බැරිතරමටම අපේ මිනිස්සුන්ගේ ජිවිත වැඩ වලින් සංකීර්ණ වෙලා. කාර්යාලවල, මංමාවත් වල, තමන්ගේ නිවෙස් වල..

හාවි ට පස්සේ ඉර්මා ඇවිත් කරන හරියක්..

ඉර්මා කියන්නේ පහුගිය දශකයක කාලය ඇතුළත අත්ලාන්තික් කලාපයේ වාර්තා වුන ප්‍රබලතම සුළි කුණාටුවයි. මෙයින් වැඩිම බලපෑමක් කැරිබියානු..

ඇලවෙලා ලස්සන වුණ ලොව එකම කුළුණ

පිසා කියන්නේ අපි කවුරුත් කැමති කෑමක් නේ. හැබැයි ඉතින් මේ කියන්න හදන්නේ. පිසා කුලුන ගැන ඉතාලියේ පීසා නගරයේ ඇති ප්‍රධාන..

මුදල් භාවිතයේ පරිණාමය

ආණ්ඩු පෙරලන දේශපාලකයින් ගෙදර යවන එකිනෙකාට මඩගහගන්න ප්‍රදාන මාතෘකාවක් බවට පත් වෙලා තියෙන්නේ මුල්‍ය වංචායි..

මං මාව ගොඩනැගුවේ හුඟක් මහන්සිවෙලා - සනුක වික්‍රමසිංහ

මං හිතුවට වඩා බලාපොරොත්තු වෙනවට වඩා ප්‍රතිචාර හම්බවෙනවා. මොකද වේග රිද්ම ගීතයක්වත් අලුත් ආරට ගහපු ගීතයක්වත් නෙමෙයි..



Copyright © 2016. All Rights Reserved. Designed and Developed by TNLRN Online